Digitalisering og brutalisering i lys av Platons fortelling om Gyges ring

bully-bystandersDigital mobbing øker i omfang. Stadig oftere opplever barn og unge ondsinnet trakassering via internett. Mobbingen rammer spesielt hardt fordi den skjer anonymt. Mange blir gående i ensomhet uten å kunne beskytte seg, uten å få den hjelpen de trenger.

Samtidig har vi vært vitne til historiens skitneste valgkamp i USA. I kampen om klodens mest ansvarsfulle politiske posisjon, opplever vi en forråelse av debattklimaet vi aldri før har sett. Beskyldinger, forfalskede nyheter og ødeleggende skittpakker, fra anonyme og ondsinnede kilder, forpester  debatten og truer de demokratiske prosessene.imagesbully

Ikke før er den amerikanske valgkampen er over, så rystes vi av norgeshistoriens største beslag av overgrepsmateriale. Vi er vitne til operasjon ”Dark- Room”. Politiet etterforsker 51 menn i alle aldre og fra ulike samfunnslag. Politikere, advokater og andre i sentrale maktposisjoner synes å være involvert. Brutaliteten og råheten i saken ryster selv garvede politietterforskere.

dark-roomHva er det som skjer? Hvordan skal vi forstå denne utviklingen? Her kanPlaton med et over to tusen år gammelt innspill gi verdifull innsikt. Fortellingen om Gyges ring kaster et forklarende lys over spenningen mellom digitalisering og brutalisering. Fortellingen finnes i et av Platons mest kjente verker, Staten.

Spørsmålene som drøftes er menneskets karakterfasthet. Kan gode og rettferdige mennesker bli onde og urettferdige?Platons lille fortelling bidrar med innsikt i en stor og viktig sak. Gyge var en betrodd gjeter hos kongen av Lydias. En dag ble han overrasket av et kraftig jordskjelv. Skjelvet avdekket en skjult grotte. Gyge ble nysgjerrig og gikk inn i grotten. Her fant han en bronsehest og inne i hesten en ring. Gyge tok ringen og satte den på fingeren. Noen dager senere var alle kongens gjetere samlet for å avlegge rapport. Mens de satt i møtet snurret Gyge på ringen, slik mange gjør det i møter, og med ett var han usynlig. Han kunne se alt som skjedd, men ingen kunne se ham. Han var totalt anonym, hans handlinger ville fra nå av ikke etterlate seg spor og ingen kunne lenger se hans ansikt. gyges-ring

En svimlende følelse av makt veller opp i Gyge. Beruset av anonymitetens muligheter forvandles han til en brutal overgriper. Anonymiteten frigjør og forløser alle hans mørkeste krefter. Dørene til hans eget ”Dark Room” slås på vidt gap. Han dreper kongen, tar dronningen til ekte og overtar styringen av hele kongeriket.

anonymitetDrivkraften i denne transformasjonen er knyttet til anonymitet og usynlighet. Slik bødler til alle tider har skjult sin identitet bak bøddelmasken, gir ringens anonymitet en tilsvarende usynlighetsmaske. Bøddelen kan utføre sin gjerning uten å avdekke sitt ansikt. Den dempende og stabiliserende kraften, men også den sunne skyldfølelsen og evnen til empati ved å se den andres ansikt, blir borte.

Paradokset er at internetts mest populære kommunikasjonsplattform nettopp kalles Facebook. Dypest sett inngår den også i den ansiktsløse, digitale verdens indre logikk. Enkelte hevder at falskunknowne nyheter som ble lagt ut av anonyme kilder, faktisk bidro til å avgjøre den amerikanske valgkampen. Vi får nå fire krevende år med en av ringens herrer i Det hvite hus.

De mørkeste konsekvensene av denne ansiktsløse verden er beskrevet før både trykkekunsten og datamaskinens oppfinnelse. Selv om Platon aldri fikk med seg denne utviklingen, har han med profetisk klarhet forstått det destruktive og ødeleggende kreftene som ligger i anonymitetens muligheter. Muligheter som kan transformere gode og rettferdige mennesker i alle samfunnslag og innenfor alle maktposisjoner til brutale bøller som ødelegger andres liv. I dragsuget kan de samme kreftene også ta med seg barn og unge som leker med nettbrettene i sofakroken, nytende kveldens fredagspizza.

Lesetips:

Den som vil lese mer om tematikken og det intervjuet med meg som var utgangspunkt for denne kommentaren, kan lese følgende artikkel, Før var det Gud, nå er det Google av Turid Sylte, publisert i Vårt Land 28. november 2016:

http://www.vl.no/reportasjer/reportasje/for-var-det-gud-na-er-det-google-1.817036

 

 

På vei til en hver bokelsker drømmested, innerst i den enorme boksamlingen under dominikanernes eget universitet her i Roma, går spaserturen i grålysningen over Piazza della Minerva. På denne åpne plassen bak Panteon, finner vi Berninis elefant balanserende en egyptisk obelisk på ryggen. Monumentet, reist i på initiativ av pave Alexander VII mot slutten av 1600-tallet, minner om kunnskapens tvetydige velsignelse. Ikke… Fortsett å lese Kunnskap skal ikke bare læres, den skal også bæres – om kunnskap uten innsikt

2 thoughts on “Digitalisering og brutalisering i lys av Platons fortelling om Gyges ring

  1. Så flott du tar tastene fatt og deler dine refleksjoner med oss igjen Paul Otto. Er det duket for en ny vår med fredagskommentarer, går vi helgene lyst i møte. Takk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *